середа, 10 грудня 2014 р.

Всеукраїнський конкурс "Біощит"

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ ЕКОЛОГО-НАТУРАЛІСТИЧНИЙ ПОХІД «БІОЩИТ»
ОПЕРАЦІЯ
«МУРАШКА»
Гурток «Юні натуралісти»
Полянського НВК
Славутського району
Хмельницької області
Керівник:
Гончарук Світлана Анатоліївна
2014рік
Вступ
Навряд чи знайдеться людина, яка хоча б раз в своєму житті не зупинялася біля мурашника. У багатьох випадках інтерес людини до мурашок пояснюється тією важливою роллю, яку вони відіграють у природі. Нас приваблює в мурашках насамперед те, що в багатьох їхніх діях ми можемо знайти якусь подобу до наших власних справ і проблем. Мурахи відносяться до тих небагатьох живих істот, які не тільки самі пристосовуються до середовища проживання, а й активно перебудовують навколишній світ до своїх потреб. Мурахи - суспільні комахи. Актульність вивчення даної теми полягає в тому, що в даний час людина, розширюючи масштаби господарської діяльності, залучає мурах в сферу свого безпосереднього впливу, змінюючи при цьому властиве їм місце існування. Чисто академічний інтерес до мурашок змінився гострою необхідністю розробки біологічних основ охорони і використання корисних для людини видів. Нечисленні, з незначною щільністю поселення види лише у виняткових випадках можуть вплинути на біоценоз. Чим чисельнішаі біомаса на одиницю площі, тим важливіша його біоценотична роль. Мурашок вивчають учені різних спеціальностей: лісівники і медики, хіміки та екологи, фахівці з проблем управління ,в біоніці та захисту рослин.
Мета нашої натуралістичної роботи: розширити знання учнів школи та місцевих жителів про мурашники, виявити місця розселення мурашок,розчистити і захистити від механічних ушкоджень мурашники, в подальшій роботі екологічних бригад піклуватись про виявлений комплекс.
Напрямки діяльності екологічних загонів Полянського НВК:- організація походу «Біощит», підготовка листівок, брошур, оголошень, стінгазети, малюнків про мурашники , їх життя і значення як для людини так і для навколишнього середовища;- участь у конференціях, семінарах, виховних заходах на тематику «Збережемо мурашник»;- безпосередня участь у операції «Мурашник» ,що включає виявлення мурашників, їх паспортизацію, освітлення, розчищення, встановлення огорож.
Організаційна робота

 Листівка, буклет, стінгазета та малюнки на тему «Життя мурашок»

Виховна година «Похід у природу»
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про значення екологічно чистого середовища для життя людей; формувати екологічну компетентність учнів, вчити розуміти цінність збереження здоров`я планети; підвести дітей до усвідомлення необхідності шанобливого ставлення до природи; розширити знання про Червону книгу, розкрити таємницю її сторінок; виховувати любов та бережливе ставлення до живої книги природи.
Обладнання: ілюстрації рідкісних рослин, дидактичний матеріал, знаки-символи, макет Червоної книги.

Хід уроку

Девіз уроку «Станьмо на варті власного майбутнього!»
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Вступна бесіда.
Казка (розповідає вчитель)
Жили були у Всесвіті дев`ять сестер, дев`ять красунь. Та одна із них була найчарівніша. Милувала вона своїми чистими блакитними очима-озерцями, дзвінким життєрадісним голосом, що розливався пташиним щебетом, линув перегуками лісових жителів та видзвонював крихітними цвіркунами. Розвівалося на вітрах її розкішне зелене волосся з переплетеного березового та вербового гілля. А ще красуня мала чарівну вдачу. Ступить крок - і заллється все навколо бузковими кольорами, засміється – і розсиплеться пролісковий цвіт. Притихне в задумі – і видніється рожевий обрій…

- Чи впізнали ви цю красуню? Як її зовуть? (Земля).
- Так, це планета Земля, наша домівка у Всесвіті, яку ми порівнюємо з чарівною дівчиною.
….Та минав час. Почали тьмяніти і міліти її очі-озерця, рідшати волосся, затихати голос…
- У мою душу закрадається тривога. А у вашу? Адже Земля - це наша домівка? (Так).
- Що саме непокоїть і тривожить вас?
• Міліють і забруднюються ріки;
• Вирубуються ліси;
• Зникають деякі рослини;
• Люди часто винищують тварин і птахів.
- Що ж повинні робити ми, люди, знаючи, що в біді Земля, наш прихисток, наш дім? (Бережливо ставитися до неї, охороняти…)
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
- Ось саме на таку тему і буде наш урок-подорож екологічною стежкою до… До кого, ви скажіть самі.
Загадка
Що за книга:
Без букв, без сторінок,
А багато чого навчить?
( Книга природи)
- Ідучи цієї стежинкою, ми будемо робити зупинки.
- Прочитайте назви зупинок:
• Тестова.
• Джерельна.
• Флора.
• Фауна.
• Червона книга.
ІV. Сприймання і усвідомлення учнями матеріалу.
Перша зупинка «Тестова»
Що сприяє збереженню чистоти повітря, а що шкодить? Позначте знаками «+», «-».
1. Викиди газів з автомобілів.
2. Насаджування дерев, кущів.

3. Закон про охорону природи.
4. Вирубування лісів.
5. Забруднення водойм стічними водами.
-Які шляхи збереження чистоти повітря винайшли люди?

Друга зупинка « Джерельна».
Ми стомилися і прийшли відпочити біля…

Загадка
То зорі пасе, то сонце несе,
Поспішає, і біжить, і на місці лежить.
( Річка).

- Але що це, діти? Річечка наша засумувала. Чому? Дізнаємось, коли послухаємо її звернення до нас.
Учень 1.(переодягнений в річку)
…Важко мені, діти мої. Я несу воду та поживні речовини до всього живого на планеті. Без мене не жила б не тільки людина, але і все живе. Я потрібна вам не тільки для життя і побутових потреб, а й для поливу й зрошення. Я зручний шлях для торгівлі з сусідами. Тисячі риболовецьких суден ловлять рибу. Я працюю на гідроелектростанціях, виробляючи електроенергію. Води для життя на Землі мало. А ви не бережете мене. Забруднюєте стічними водами заводів і фабрик. Мило, шампунь, пральний порошок і миючі засоби є дуже небезпечними для мене. За що ви, мої діти, не шануєте мене, не цінуєте? Я - справжнє диво природи. Не засмічуйте мене, не брудніть мене, бо я - ваша мати , як ви без мене?
- Діти, хто звертається до нас зі своїми болями і тривогами? ( Вода).
- Якими б ви хотіли бачити себе відносно неї?
- Якою хотіли б бачити її?
- Як треба берегти воду?
• Закривати кран;
• економно користуватись водою;
• не забруднювати ріки, озера;
• розчищати дрібні водойми.

Третя зупинка «Флора».
Метод « Прес».
Працюють 3 пари учнів. Завдання- відповісти за поданим кліше:
1-ша пара- « …тому що…»;
2-га пара- «Я вважаю, що…»;
3-тя пара-« Таким чином…».
Опитування
1.Дуже люблю ліс. І чому мені так легко дихається тут?( Тому що у лісі багато дерев і повітря насичене киснем)
2.А квіти лісові любите? Ото вже нарвемо цілі оберемки…( Я вважаю, що серед них є багато лікарських і занесених до Червоної книги. Їх рвати заборонено).
Побували в лісі, час повертатись додому. Нумо прибережемо після себе галявину, збережемо сміття, а багаття загасимо.
( Таким чином ми не завдамо шкоди природі).
Повідомлення « експертної » групи.
Словникова робота.
Флора-це сукупність усіх видів рослин на планеті Земля.
Четверта зупинка «Фауна».
На іншій зупинці живе її подружка. Прочитайте, як вона називається.
Кросворд

1. День і ніч він стукає,
Всі дерева слухає. ( Дятел)
2. Ходить хмуро між дубами,
Хижо клацає зубами. ( Вовк)
3. У кубельце фрукти носить,
Стріне вас-ховає носик.
Кожушок із голочок.
Хто, скажіть?.. Це… (Їжачок)
4. Є у лісі хата,
В ній кімнат багато.
Тут живе отара
Добрих санітарів.
Ти цю хату не чіпай-
Санітарам спокій дай. ( Мурахи)
5. Голови є, а ший нема,
Очі є, а брів нема,
Рот є, а не говорить,
Без ніг, а далеко ходить. ( Рибка)
6. Літає крилами, ходить ногами,
Падає вниз догори лапками. (Кажан)
7. Вана руденька, ще й хитренька,
Невелика й немаленька.
Вона- вовчику сестричка.
А зовуть її… (Лисичка)

- Яке слово утворилося? (Тварини)
- Так що таке Фауна?
Фауна - сукупність усіх видів тварин на планеті.
Робота в парах
Скласти прислів`я про природу.
Пам`ятка, яку приготувала для нас Фауна.
Пам`ятайте!
- У лісі, на луці, біля річки-ви гості.
- Намагайтеся найменше турбувати птахів, звірів, комах.
- У лісі дотримуватися тиші.
- Не руйнуйте мурашники.
- Не знищуйте пташок.
- Не ловіть диких тварин і не забирайте їх додому.

П`ята зупинка «Червона книга»
Словникова робота.
Червона книга -це список рідкісних видів тварин та рослин, що перебувають під загрозою зникнення.
Уперше видана в 1966р.
У нашій країні видана в 1980р.
- Чому книгу назвали Червоною? Про що свідчіть цей колір?
( Червоною назвали тому, що червоний колір- це символ, який попереджує про небезпеку, що нависла над великим багатством природи).
У Червоної книги є такі сторінки:
- чорні;
- червоні;
- оранжеві;
- зелені.
а) На «чорних» сторінках записані назви тварин і рослин, які вже зовсім зникли з лиця землі. Це –
дикий кінь,біла куріпка, соболь.
б) На «червоних» сторінках записані рослини і тварини, які є рідкісними і перебувають під загрозою зникнення. Це -
шульга, лісовий кіт, підсніжник.
в) На «оранжевих» сторінках відзначено ті рослини і тварини, що можуть скоро зникнути. Це –
тритон карпатський, горний лелека,сон-трава,конвалія,
пролісок.
г) На «зелених» сторінках записані назви рослин і тварин, кількість яких збільшилася завдяки турботі людей. Це -
зубр,дрофа,бабак, фазан.
V. Підсумок уроку
Бесіда
- То який найдорожчий скарб у світі? ( Природа)
- Охорона природи – це справа тільки дорослих? ( Ні. Ми хоч і малі, але вже багато можемо зробити для збереження природи: насаджувати дерева, розчищати джерела, не засмічувати їх, економити папір і т. д.)

Заучування слів-заклику:
На землі, у домі вселюдському -
Протиріч і негараздів тьма,
Будьте, люди, обережні в ньому!
Іншої домівки в нас нема!

Виховний захід на тему: «ЕКОЛОГІЧНИЙ БУМЕРАНГ» (інтелектуально-екологічна гра)
Мета: формувати екологічне мислення учнів,вміння застосовувати свої знання на практиці,розширювати кругозір учнів та знання про навколишнє середовище.
( У заході беруть участь 2 команди учнів з 8-10 класів)
На дошці кольорові кульки, композиції природи та девіз шкільної організації «Екологічна варта»
-Станьмо на варті власного майбутнього!!!
І. Вступне слово вчителя.
Рятуємо чисте повітря.
Рятуємо воду в морях океанах, в малих і великих річках.
Рятуємо радісних птахів – не всі ще породи
А ті, що зникають в полях, у лісах, у лугах.
Рятуємо злаки, а потім рятуємо квіти.
Рятуєм світанки – від кіптяви, чаду й димів.
Рятуємо тишу, щоб в тиші мовчати й радіти.
Рятуємо вулицю від голосних двигунів.
Рятуємо землю. А також рятуємо небо.
Рятуємо мрії. Кохання солодкий мотив.
Рятуємо ніжність… Від кого рятуємо?Від себе,
Поки ще не пізно і можна хоч щось уберегти.
ІІ. Розминка.
1. Хто першим запровадив слово екологія?
а) Дарвін;
б) Геккель;
в) Вернадський.
2. Скільки може пролежати і не згнити в землі поліетиленовий пакет?
а) 30 років;
б) 100 років;
в) 200 років.
3. Які тварини “найморозливіші”?
а) білі ведмеді;
б) качки і гуси;
в) тюлені.
4. Яка з цих рослини є індикатором?
а) тюльпан;
б) хвощ;
в) пролісок.
5. Які комахи сигналізують про підвищену радіоактивність?
а) мухи;
б) бджоли;
в) мурахи.

ІІІ. Вікторина.
(Назвати народні прикмети 5-7).
ІV. Чорнобиль – це екологічна катастрофа.
Роботи з ліквідації наслідків аварії ще дуже багато. Завдання. У вас 1 млрд. гривень. Що ви зробите в першу чергу на ЧАЕС та які вживете заходи, щоб не допустити подібних екологічних катастроф?
V. Вікторина.
Дати визначення таким терміналом і висловам: анабіоз, бентос, біосфера, біотоп, екологія. (Учасники витягують житони з терінами по черзі)
VІ. Відшукай “творіння людських рук.
Серед даних фото з явищами природи назви ті, які спричинені людською діяльністю і поясни, внаслідок чого це сталося: смог, озонова діра, кислотні дощі, парниковий ефект. (додаток 1)
VІІ. Сучасні робінзони.
Уявіть, що ви потрапили на безлюдний острів, де немає прісної води.
Ваші дії, щоб вижити.
VІІІ. Вікторина– українські прислів’я і приказки про природу.
ІХ. Бліц – фінальний конкурс:
Запитання для першої команди:
1. Від якого дерева не падає тінь?
2. Який газ є екологічно чистим паливом?
3. Що таке горіння?
4. Як називається процес утворення органічних речовин за рахунок світла?
5. Назвати легкозаймисті речовини.
6. Що таке фотохімічний смог.
7. Як називається пристосування організмів до умов навколишнього середовища?
8. Яка пташка народжує пташеням взимку?
9. Упередженість це…
10. Яка болотяна рослина може замінити вату і йод?

Запитання для другої команди:
1. Яка формула сухого льоду?
2. Якого газу найбільше у повітрі?
3. Як називаються хімічні речовини, що знищують бур’яни?
4. Яка рослина містить найбільше йоду?
5. Які організми розкладають органічні речовини на неорганічні в ланцюгу живлення?
6. Як називаються радіоактивні ізотопи хімічних елементів.
7. Як називається система спостережень, аналізу за станом навколишнього середовища?
8. Що таке стрес?
9. Горючі речовини і матеріали? (Назвати).
10. Як називається сильно забруднене повітря, сполучення пилових частинок, краплин туману, газу, диму?
Х. “Показуха”.
Одна команда пропонує другій відгадати явище природи.

ХІ. Підбиття підсумків, визначення кращого еколога .

Додаток 1.


Інтегрований урок : Дивний і неповторний світ мурах.
(для 6-9 класів)
Мета. Систематизувати знання учнів про мурах, їх різновиди,
спосіб живлення. Розкрити взаємозв’язок між живою і
неживою природою. Формувати уявлення про зовнішню будову комах,
розвивати уміння класифікувати, порівнювати предмети, знаходити
істотні ознаки та робити висновки;розширювати та збагачувати знання учнів про тваринний світ;спонукати до дослідницької діяльності; виховувати любов та дбайливе ставлення до природи.
Обладнання. Кросворд, дитячі малюнки, „павутинки”, стінгазета, оформлені дитячі повідомлення, картки.
Хід уроку
І. Організація класу
Урок природознавства
Розпочнемо з вами,
А займемось сьогодні
Серйозними ділами:
Розкриємо віконце
В чудовий світ природи.
Отож часу не гаймо,
Зручнесенько сідаймо
І швидко до роботи.
- Давайте прочитаємо вислів на дошці: Книга – вікно у світ
- Як ви його розумієте?
- Коли відкриваємо віконце, то за ним можна побачити багато нового, дивного. А кожна нова книга знайомить нас з чимось новим, збагачує кожного новими знаннями.
- Сьогодні діти ми прочитаємо книгу „Дивовижна книга природи. Дивний і неповторний світ мурах”
ІІ . Актуалізація опорних знань
- Перша сторінка – „Бюро погоди”
- Хто бажає розповісти про погоду минулого тижня?
- Які зміни відбулися у природі за цей час, розкажуть нам наші „синоптики”. (діти розповідають)
- Давайте підсумуємо: від чого залежать зміни в природі? (від висоти сонця на небосхилі).
- Молодці, продовжуйте вести спостереження, уважно придивляйтесь до змін, які відбуваються в природі.
ІІІ Новий матеріал
1. Оголошення теми
- Про кого ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці ви дізнаєтесь, коли відгадаєте кросворд.
З е М о в о д н і
П л а з У н и
З в і Р і
К о м А х и
П т а Х и
Р и б И

1. Тварини, пристосовані до життя на суходолі і в воді.
2. До якого типу тварин належать змії, ящірки, черепахи?
3. Які тварини вигодовують своїх малят молоком.
4. Тварини, які мають 3 пари кінцівок, народжується 4 рази ( яйце, личинка, лялечка, доросла ....)
5. Ці тварини мають дзьоб та крила, тіло вкрите пір’ям.
6. Тварини, які живуть лише у воді, тіло вкрите лускою.
- Отже, на сьогоднішньому уроці ми будемо говорити з вами про мурах.
2. Наступна сторінка – „сторінка досліджень”
Робота в групах (Додаток 1)
Комахи – найчисленніша і найрізноманітніша група тварин на Землі. Відомо понад мільйон видів комах.
Пошукова діяльність учнів
- Розгляньте мураху.
- Полічіть, із скількох частин складається його тіло.
- Назвіть ці частини. (Голова, груди, черевце).
- Полічіть, скільки ніг у мурахи, з якої частини тіла вони ростуть.
- Розгляньте малюнок самки. Чим вона відрізняється від інших мурах?
- Чим комахи відрізняються від інших тварин?
( Тіло вкрите твердою оболонкою, мають три парі ніг, відкладають яйця, але не висиджують їх, пересуваються на 6 ногах, можуть літати).
Тіло комахи складається з голови, грудей, черевця і шести ніг. У більшості комах є крила. Розвиваються комахи з яйця. Потім яйце перетворюється в личинку. Личинка стає лялечкою, з якої розвивається доросла комаха.
3. Наступна сторінка „Презентація учнівських робіт, досліджень, проведених по групах”
І група
Мурашки належать до густосімейних комах. Вони живуть у мурашниках, що являють собою куполоподібні гнізда. В одному мурашнику живе кілька мільйонів мурашок. Багаторічні сім’ї мурашок складаються із самок, самців і робочих особин. Голова в мурашок рухома, із сильно розвиненими гризучими верхніми щелепами. На голові знаходяться довгі колінчасті вусики і складні очі. Самці і самки мають перетинчасті крила, які легко обламуються. У робочих мурашок крил немає. У деяких мурашок на кінці черевця знаходиться жало, через яке вибризкується секрет, що має запах мурашиної кислоти.
ІІ група
У багатьох видів мурашок існує поділ праці. Поряд з робочими особинами є ще й солдати. У них дуже велика голова з дуже сильними щелепами. Своєю головою солдати закривають усі вхідні отвори у мурашник. Коли робочі мурашки повертаються додому, вони стукають вусиками солдатів по голові, які після такого знаку пропускають їх до мурашника.
4. Доповнення відповіді учнів (додаток 2)
Великі щелепи мурашок-солдатів є їхньою зброєю і робочим інструментом. Солдати можуть нападати на інші види мурашок. Робочі мурашки збирають мед бджіл з вуликів і нектар квітів. Після повернення в мурашник вони відригують цю їжу і годують інших робочих мурашок.
В їхні функції входять також побудова мурашника і підтримання його в чистоті і порядку, догляд за личинками і лялечками, перенесення їх по мурашнику( з однієї частини в іншу) залежно від часу доби і погоди.
Зимують мурашки в підземній частині мурашника, де температура не така низька, як на поверхні. Там вони збираються в тісний клубок і в такому стані перебувають до весни
5. Чим живляться мурахи?
ІІІ група
Головною їжею мурашок є комахи. За один день мурашина сім’я знищує до 1 кг гусені, личинок жуків, метеликів та інших комах. Оскільки більшість комах та їхніх личинкових стадій – шкідники культурних рослин і лісу, мурашки, знищують їх, приносять велику користь. Мурашки, як і дощові черв’яки, розпушують грунт своїми ходами, сприяють його зволоженню, вентиляції і збагаченню перегноєм. Тому мурашники слід оберігати.
Мурахи поїдають рештки тварин, вони є санітарами лісу.
Чим корисні мурахи?
Мурахи поїдають рештки тварин, вони є санітарами лісу.
Вчені підрахували, що за одну годину мурахи збирають навколо свого гнізда понад сто тисяч попелиць і дві тисячі гусениць. Якби лісових санітарів – мурах не було, гусениці знищили б за цей час понад 10% зелених рослин.
Незважаючи на те, що мурахи поїдають попелицю в такій великій кількості, ці маленькі комахи, розміром не більше 3 мм, дуже швидко розмножуються. Харчується попелиця соком рослин, тому їх відносять до шкідливих комах.
Представлення результатів спостережень
Спостереження за комахами слід починати навесні. У першій половині квітня вони вилазять із своїх зимових квартир. Виносять з гнізда трупи мурашок, що загинули під час зимівлі, очищають камери й ходи від дрібного сміття, прокладають ходи по грунту і деревах. Придивившись до мурашиних маршрутів, можна побачити, що мурашині стежки мають крихітні заглиблення і характерний білуватий колір.
Спочатку мурашки живляться солодкими виділеннями попелиць, червеців, збирають рештки комах. Коли у другій половині квітня на листі з’являються невеликі гусениці , мурашки переключаються на них.
Відомо, що в житті мурашок органи нюху відіграють важливу роль: інші органи чуттів розвинені гірше. Саме запашні позначки дають можливість рухатися за певними маршрутами – дорогами. Відчувши небезпеку, мурашка виділяє в повітря особливу речовину – феромон тривоги. Відчувши її органами нюху, інші мурашки різко змінюють свою поведінку. Вони починають швидко бігати, піднімати догори черевце і широко розкривати щелепи. У повітрі чути специфічний гострий запах.
Численні крилаті особини – самці й самки з’являються у гнізді у середині червня. Вони помітно більші за робочих особин.
Досліджуючи мурах, з учнями неодноразово проводились екскурсії до лісу, де одночасно проводились роботи по охороні мурашників.
ІY Закріплення матеріалу (Творчі завдання по групах)
1. Робота в групах
Розглянути малюнки, довести що ці тварини відносять до комах.
- Як можна одним словом назвати цих тварин?
- Полічіть, скільки ніг має кожна комаха.
- Отже, комахи – це тварини, які мають 6 ніг (3 пари).
- З яких частин складається тіло комахи?
2. З переліченого вибрати ознаки, властиві лише комахам.
- Пересуваються на чотирьох ногах.
- Відкладають яйця і висиджують їх.
- Тіло вкрите твердою оболонкою (хітином).
- Народжують малят і вигодовують їх молоком.
- Відкладають яйця, але не висиджують їх.
- Пересуваються на двох ногах, літають.
- Тіло покрите шерстю.
- Пересуваються на шести ногах, можуть літати.
3. Мурахи – частина живої природи. Доведіть це твердження.
4. Що спільного між комахами та іншими представниками живої природи?
(Народжуються, дихають, живляться, ростуть, розвиваються, розмножуються, вмирають).
5. Серед перелічених назв тварин назвіть корисні комахи.
Бджола, джміль, яблунева плодожерка, хрущ, колорадський жук, сонечко, мурашки, муха, тля.
6. Серед перелічених назв тварин назвіть комахи.
Джміль, оса, ластівка, метелик, водомірка, кажан, блоха, жаба, краб, мурашка.
- За якими ознаками ви виділили групу комах?
А) Зо зовнішньою будовою,
Б) за розмірами,
В) за наявністю трьох пар ніг.
Г) За наявністю крил.
V Інсценізація байки Леоніда Глібова „Коник-стрибунець”
- Працьовитість мурашок давно помічали люди і описували це у віршах, оповіданнях, байках.
- Ваші товариші приготували інсценізацію байки Л.Глібова „коник-стрибунець”.
Леонід Глібов
Коник - стрибунець
У степу, в траві пахучій,
Коник, вдатний молодець,
І веселий, і співучий,
І проворний стрибунець,
Чи в пшениченьку, чи в жито,
Досхочу розкошував
І цілісінькеє літо,
Не вгаваючи, співав;
Розгулявся на всі боки,
Все байдуже, все дарма...
Коли гульк - аж в степ широкий
Суне злючая зима.
Коник плаче, серце мліє;
Кинувсь він до Мурав’ я:
- Дядьку, он зима біліє!
От тепер же згину я!
Чуєш в лісі ворон кряче,
Вітри буйнії гудуть?
Порятуй, порадь, земляче,
Як це лихо перебуть!
- Опізнився небораче, -
Отказав земляк йому, -
Хто кохав життя ледаче -
Непереливки тому.
- Як же в світі не радіти?
Все кругом тебе цвіте, -
Каже коник, - пташки, квіти,
Любе літечко на те;
Скочиш у траву шовкову –
Все співав би та співав. –
На таку веселу мову
Муравей йому сказав:
- Проспівав ти літо боже, -
Вдача вже твоя така, -
А тепер танцюй, небоже,
На морозі гопака!

- Про які комахи йде мова в цій байці?
- Які риси характеру характеризують коника, які мураху (муравя)?
- Чому Л.Глібов зіставляє ледачого коника з працьовитим мурахою?
YІІ Підсумок уроку
Природа нам – як рідний дім,
Вона усім - як мати.
Щоб лад завжди був в домі тім,
Про це нам треба дбати.

Й віддячить за добро тобі
Земля теплом родинним.
Люби і бережи її,
Будь гідним її сином.

Додаток 1.

Додаток 2
Дослідницький практикум. Як живуть мурахи?
Мета: ознайомити учнів із життям мурашок; повторити істотні ознаки комах; розвивати вміння аналізувати й узагальнювати; виховувати любов до природи.
ХІД УРОКУ
I . Організаційний момент
• Вправа «Погода»
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Відгадайте загадку.
Всюди проживають,
По шість ніжок мають,
Можуть мати й крила.
Але це не пташки.
Дітки, відгадали?
Звісно, це — ... (комашки).
— Назвіть комах, життя яких пов'язане з водою. (Водомірка, жук-плавунець)
— Назвіть комах, життя яких пов'язане із землею. (Мурашки)
— Хто з комах літає? (Бабка, джміль, метелик, сонечко, муха, бджола)
— Відгадайте загадку.
Прийшли робітники без сокир, побудували будинок без кутів. (Мурахи і мурашник)
— Сьогодні ми дослідимо, як живуть мурашки.
III. Вивчення нового матеріалу
1 Підготовча робота
— Запишіть істотні ознаки комах.
Кількість ніг — _.
Кількість частин тіла — _.
— Зазначте на малюнку частини тіла мурашки.
1) Груди.
2) Черевце.
3) Голова.
— На голові у мурашок є вусики. Своїми вусиками-антенами вони не лише сприймають звуки і запахи, але і передають одне одному певні відомості.
2 Розповідь учителя про мурашник
За ялиною горбок —Півмільйона мурашок
Працювали день і два.
Листя, голки і трава. Полягали у будівлю.
Той загал зробив покрівлю.
Можна звати дім комашник, а інакше він — . (мурашник).
Жив на світі цар Мурах, і цариця Мухариця,
І царівна Мухарівна. Ох-ох! Ах-ах!
Як багато в тому царстві у мурашнику мурах!
Там такі мурашні нори, що ведуть в льохи й комори,
А в коморах є усе -хто де звідки принесе.
Ти не віриш? Ну й нехай:у мурашки поспитай!
Демонстрування ілюстрації «Мурашки і мурашник».

— Живуть мурашки сім'ями. У великому мурашнику мешкає до кількох мільйонів мурашок. Мати-засновниця («цариця») знаходиться в глибині, в підземній пітьмі, де справно відкладає яйця. Навколо неї клопочуть помічники: одні її годують, другі — чистять, треті — доглядають за яйцями, четверті — перетягують личинок, які обернулися на лялечку, в камеру вище, де за ними доглядатимуть п'яті; шості стоять на чатах у камері під самим дахом. Робочі мурашки — безкрилі. Але іноді біля мурашника можна побачити мурашок, які літають — це сонячної днини здійснюють політ молоді самиці та самці. Самці після польоту гинуть, самиці, опустившись на землю, відривають у себе крила, повертаються в гніздо і впродовж декількох років займаються відкладанням яєчок.Висота мурашника досягає 1 метра. Купа хвоїнок — це ще не весь мурашник. Частина приміщень — в землі, а хвоїнки захищають їх від холоду. Мурашник — це багатоповерхова споруда, у якій багато ходів і камер, де зберігаються яйця, личинки і лялечки. Великі мурашки, з дуже великою головою або з дуже міцними щелепами, — це солдати. Вони стоять біля входів у мурашник, закриваючи їх своїми головами. Коли робоча мурашка, повертаючись додому, підходить до такого закритого ходу, стукає вусиками по голові солдата, який після такого знаку пропускає її до мурашника.
Мурашка, який щойно з'явився на світ, починає працювати з першого дня. Спочатку він годує самицю, потім йому доручать доглядати за яйцями, личинками і лялечками. Через 40 днів відбуваються вікові зміни, і мурашки виходять із гнізда — стають фуражирами (добувають їжу) або будівельниками (будують і ремонтують мурашник), або солдатами (охороняють мурашник від чужаків), або няньками (доглядають за лялечками — гріють їх на сонечку, просушують від вологи).
Зимують мурашки в підземній частині мурашника. Там вони, скупчившись, чекають на весну.
Мурашники руйнувати не можна!
Є цікава прикмета: якщо мурашки клопочуться біля мурашника — на теплу погоду, а якщо ховаються — дощитиме.
3 Розповідь «Мурашки — санітари лісу»
— Мурашок називають лісовими санітарами, тому що вони знищують 15-20 тисяч шкідливих комах на день, а корисних не чіпають. Мурашки активно полюють на шкідливих комах. Вони встромлюються гострими щелепами в м'яке тіло. Якщо комаха велика, вони полюють спільно, вбиваючи жертву мурашиною кислотою, яку вони вистрілюють черевцем на тіло жертви. Потім жертву спільно перетягують у мурашник.
— Підраховано, що за день мурашина сім'я приносить у мурашник близько 1 кг комах — гусениць, метеликів, личинок жуків.
Більшість цих комах — шкідники лісу і культурних рослин. Знищуючи шкідливих комах, мурашки дають користь. Вони корисні тим, що, роблячи ходи, розпушують ґрунт.
4 Розповідь «Мурашки і попелиця»
— У мурашок є ще один обов'язок — скотарі або пастухи. Мурашки не лише полюють і збирають їжу, але й утримують «свійських тварин» — попелиць. Попелиця — дрібна комаха, яка живиться соками рослин, висмоктуючи їх хоботками. Вона живе на березах, модринах, ялинах. Мурашки протоптують стежки на дерева, де є попелиця. Вусиками мурашка «лоскоче» попелицю, яка виділяє із заднього кінця черевця солодкий сироп — падь, що мурашки дуже люблять. Мурашки охороняють попелицю, як «дійних корів», захищають від сонечка та інших жуків. Після дощу вони збирають попелиць із землі та перетягують їх на дерева, а на зиму ховають у мурашник.
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Робота над загадками
• Над квіткою танцює, пурхає,
Віялом красивим махає. (Метелик)
Ніс довгий, голос тонкий.
Хто його уб'є, той свою
Кров проллє. (Комар)
• Наче птиця, крила має,
Все літає і співає:
— Я медок вам ношу,
Не чіпай же, бо вкушу.
Так лякає нас мала,
А зовуть її... (бджола).
• З гілки — на травинку,
З неї — на кульбабку.
Спинка, мов пружинка —
То срібляста. (бабка).
• Хто за піччю живе,
Спати мені вночі не дає? (Цвіркун)
2 Тестування
1) Як живуть мурашки?
а) Сім'ями; б) поодинці; в) парами.
2) Висота мурашника.
а) 5 м; б) 1 м; в) 124 м.
3) Мурашок називають:
а) шкідники лісу; б) друзі лісу; в) санітари лісу.
4) Мурашки спілкуються за допомогою:
а) лапок; б) очей; в) вусиків.
3. Робота над прислів'ями
— Про які риси мурашок ідеться в цих прислів'ях?
• Мурашка слабка, але камінь рушить.
• Мала мурашка тілом, та велика справою.
• Мурашка мурашці рада.
• У мурашки голова з просяне зернятко, а розуму — комірка.
• Піди до мурашки, ледачий, повчися у неї розсудливості.
• Мурашки спільно і лева долають.
5 Читання оповідання
ЯК ТОЛЯ ДОПОМАГАВ МУРАШКАМ.У вихідний день Толя з батьком пішли до лісу. Невдовзі вони зупинилися біля мурашника, зруйнованого якоюсь недоброю людиною. Мурашки ремонтували своє місто, метушливо таскаючи будівельний матеріал. Толя довго спостерігав за роботою лісових трудівників, а потім почав збирати хвоїнки, сухе листя та травинки.
Батько зацікавлено спитав:— Що це ти робиш, Толю?
Толя відповів:— Ти подивися, як важко мурашкам матеріал до мурашника носити. У них же немає ані машин, ані залізниці, все самі тягнуть. їм слід допомогти, — взявши зібрані травинки, коріння, листя, він підійшов до мурашника та обережно поклав коло нього в деяких місцях. Мурашки зразу почали перетягувати в мурашник все, що приніс Толя.
— Чи доводилося вам допомагати тваринам чи рослинам? Розкажіть.
V. Підсумок уроку
— Що нового ви сьогодні дізналися?— Чим живляться мурашки?
— Які обов'язки виконують мурашки у своєму мурашнику?
— Чому ліс здоровий і чистий там, де є мурашники? (Мурашки рятують ліс, знищуючи гусінь і шкідливих комах.)
— Як потрібно берегти мурашок? (Не можна руйнувати мурашники.)
Мурашники на екологічній стежці
Влітку і восени юні екологи зафіксували новоутворені мурашники. Тому однією з зупинок екологічної стежки, яку заклали юні натуралісти, є зупинка №2 «Мурашник». Тут учні проводять спостереження за цими корисними комахами. Загалом виявлено 20 мурашників на екологічній стежці.

                             Фото . Встановлення огорожі та інформаційних табличок біля мурашників
-купол 1,2 м
- купол 1,2 -07 м
- купол 0.7м
Фото 24.Карта – схема розміщення мурашників
ПАСПОРТ
Комплексу мурашників № __1__
Область Хмельницька____________
Район Славутський______________________
Лісгосп ___________________
Лісництво _____________________________________
Квартал____17_________________________________
Відділ(и)__7___________________________________
Дата заповнення паспорту_23___вересня 2014______
Лісничий _____________________
І. Опис ділянки
Тип лісу___хвойний____________________________
Склад______сосна звичайна______________________
Вік___________55_____________________________
Розміщення_____рівнинна місцевість______________
ІІ. Характеристика комплексу
1. Вид мурашок______Мурашка лісова руда____
2. ПІПб, посада того, хто визначив вид гурток учнів Полянського НВК«Юні натуралісти»
3. Комплекс знаходиться під наглядом шкільного лісництва
4. Наслідок обліку комплексу
Рік обліку Загальна кількість гнізд У тому числі з куполом, м
1,2 1,2-0,7 0,7
2014 20 3 14 3
5. Площа ділянки, яка контролюється мурашками____1га_____
ІІІ. Помітки про пошкодження комплексу
V. Огороджування гнізд
Рік 2014 кількість огороджених гнізд__9__

ВИСНОВКИ
Під час операції «Мурашка» було проведено такі заходи:
1.Організація агітаційних та пропагандистських акцій по операції «Мурашка».
2.Проведено ряд заходів в тому числі :семінари,конференції,виховні години,виховні заходи та уроки на тематику «Життя мурах», «Екологічне значення охорони мурашників» та ін.
3.Проведено ряд походів по виявленню , розчищенню , паспортизації та встановленню захисних огорож навколо мурашників,створенню схем їх розміщення.


Немає коментарів:

Дописати коментар