Подорож у країну Хімічних чудес

ВИХОВНИЙ ЗАХІД  
«ПОДОРОЖ У КРАЇНУ ХІМІЧНИХ ЧУДЕС»
МЕТА: зацікавити і сформувати поняття хімії як однієї з найнеобхідніших наук в житті людини, розвивати  вміння і навички виконання практичних дослідів, формувати позитивне  ставлення по відношенню до  хімії.
ОБЛАДНАННЯ: Лабораторне обладнання та реактиви  для дослідів,набір предметів побуту хімічного виробництва, плакат хімічного дерева, роздаткові картки.
УЧАСНИКИ: учні 5-9 класів глядачі, 10 клас в ролі ведучих.
ХІД ЗАХОДУ
Учитель:Доброго дня,  шановні гості! Сьогодні ми здійснимо подорож у країну хімічних чудес! А допомагатимуть мені всім відомі улюблені герої казкового роману, яких ви самі упізнаєте.
(виходять Герміона та Рон)
Герміона :
Важко навіть уявити, 
як без Хімії прожити?!
 Чистить, миє і годує,
живить, травить і лікує.
 Одяг тіло прикриває.
На городі помагає:
 Щоб родили помідори, 
 ми під них підсиплем добрив.            
 Є й косметика у нас –
 станеш ти красуня враз!
  Посуд, меблі і тканини –
  це хімічні речовини.
  І повітря, і вода: взагалі природа вся.

Рон:
Нас хімія — наука-чарівниця —
 Бере в свої долоні, мов цариця.
 І каже: все вам дам, аби природі
 Ви мною не завдали шкоди.
Зайдеш у кабінет хімічний,
 Навколо пластмаси органічні
 І речовини різні металічні,
 І Менделєєв у таблиці вічний.
Герміона:
Про одяг також слід нам пригадати.
Все до лиця — нема чого сказати.
 І верх, і низ — без хімії ні кроку,
 Усі ми тут гарнесенькі нівроку.
 Це все вона — чудесниця-наука,
 Хоча для когось і велика скука.
  Рон:
А без продуктів, їжі як нам буть?
Білки і вуглеводи всім життя дають,
Якби ж сальця ще на додачу,
То завжди б мали ми удачу.
Герміона:
У житті щоденнім хімія — наш друг,
Допомагає в кухні й на городі.
Куди не глянь — є хімія навколо:
У побуті і у природі.
Хоч хімія наука й не нова,
Вона дає таку пораду—
Старанно вчити її треба,
Тоді наш вчитель буде радий!
Учитель : Щоб здійснити сьогоднішню подорож, давайте усі разом створимо Дерево хімічного життя.( Гілки дерева – різні галузі людської  діяльності - техніка, шкільні речі, предмети побуту, гігієна, будівництво, охорона здоров’я, харчування) , а стовбур – Хімія.)
(Учням роздаються   картки , на яких написано назви речовин, а вони повинні по черзі прикріпити ці картки до певної галузі хімії):
Харчування: цукор, сіль, масло, цукерка, йогурт, зефір, згущене молоко, ковбаса.
Шкільні речі : підручник, портфель, пенал, ручка, лінійка, гумка, скотч, обгортка для зошита.
Будівництво : цемент, шифер, пластикові вікна, скло, цегла.
Техніка: машина, плуг, сівалка, комбайн, трактор, бензин.
Охорона здоров’я: ліки, шприц, бинт, хірургічні інструменти,рентген.
Предмети побуту: чашка, мікрохвильова піч, чайник, ложка, крем для взуття.
Гігієна : серветки вологі, рушник, шампунь, мило, зубна паста.
- Яке гарне і корисне вийшло наше хімічне дерево. А чи всі речовини , які виробляє хімія – корисні? Які ви знаєте шкідливі речовини чи явища?
Діти називають : радіація, гербіциди, нітрати, отрута, кислоти, чадний газ.
Пам’ятайте , перш , ніж використати в їжу чи застосувати у господарстві якусь хімічну речовину потрібно дізнатися у дорослих про її склад, властивості і фізіологічну дію на організм людини , адже ви дивитесь телебачення і знаєте , що навіть у безпечній здавалося губній помаді, яка створена з жиру присутня така отруйна речовина як свинець. Тому , будьте обережні з хімічними речовинами, бережіть своє здоров’я.
Учитель. Навколишній світ різноманітний і загадковий. Наша чарівна наука ХІМІЯ  розкриває свої таємниці. У світ хімічних перетворень ми з вами й помандруємо. І сьогодні наші гості підготували  для вас досліди з цікавої хімії .
Ведуча Герміона: Мабуть всі люблять зиму: за її снігові заметілі, хурделицю. За те що взимку ми маємо шкільні канікули, коли можна покататися на санчатах, лижах.
Роне, але мені от трішки сумно взимку. Адже зараз ніде не знайдеш яскравих, різнокольорових квітів, хоча б малесенький букетик. Кругом все біле, крижане, холодне. Ось, наприклад, що це за букет? (Показує на букет білих паперових квітів).
Ведучий  Рон:  Так, ти права Герміоно, важко взимку  знайти живі квіти. Це тільки в казці в зимовому лісі під Новий рік розквітають весняні підсніжники. Хоча не тільки в казці…. Завдяки чудесам хімії ми зараз можемо перетворити цей білий, блідий букетик, на яскравий, по справжньому літній букет.(виконує дослід «Кольоровий букет»)
  (Техніка виконання досліду: Квіти заздалегідь просочені   розчином гідроксиду натрію, а потім за допомогою оприскування ф-ф, набувають малинового забарвлення).
Ведучий Рон: Герміоно, чи не знєш ти де це зник Гаррі, щось давненько я його не бачив?
(Заходить Гаррі)
Ведучий Гаррі Потер:
Здрастуйте друзі. Ось погляньте, що я знайшов у підземеллі
(показує кристали).  Але будьмо обережні бо за мною женеться темний Лорд Волдеморт.
Герміона: Я знаю як ми його відлякаєм (виконує  дослід « Червоний дим без вогню»)
(Техніка виконання досліду: В ступці заздалегідь перетерти суміш  алюмінію  і  йоду кристалічного, капнути краплинку води, робити біля витяжки).
Рон: Ось,  тепер він нас не знайде. Гаррі ти знаєш що ми сьогодні будемо хіміками і покажем чарівні досліди для наших глядачів?
Герміона: От як  хіміки можуть створити молоко  (виконує дослід «Молоко в стакані») (Техніка виконання досліду: прозорий розчин кальцій хлориду з натрій карбонатом. , або барій хлориду з будь-яким  сульфатом. ).
Рон: А я покажу перетворення води на кров (виконує дослід «Імітація крові»)
(Техніка виконання досліду: у  склянкуз розчином роданіду калію (червоної кров’яної солі) додати кілька крапель ферум (ІІІ) хлориду. Рідина стане криваво-червоною, як кров).
Гаррі: Чи знаєте ви хто такий хамелеон? Існують Хімічні  хамелеони (Виконує дослід «Хамелеони») (Техніка виконання досліду: розчин жовтої  кров’яної солі з ферум (ІІІ) хлоридом   - синє забарвлення; розчин калій перманганату змінює забарвлення при додаванні до нього розчину натрій гідроксиду(+ глюкоза, цукор). При додаванні далі хлоридної кислоти – стає червоним і жовтим ).
Герміонаі Рон: чи бачили ви виверження вулкану і що залишається після нього?(виконують досліди «Хімічниі вулкани») . (Техніка виконання досліду: 1.Перетертий в ступці заздалегідь амоній дихромат висипається на фольгу, зробити луночку всередині і капнути спиртового розчину запалити сірником – спостерігається згорання з іскрами,збільшення в об’ємі вулкану. Утворений порошок оксиду хрому ложечкою насипати на запалену вату змочену заздалегідь в спирті –  видно жевріючі іскри;
2.Виверження вулкану з суміші води, СМЗ, барвника ,соди в конічній колбі і  додати оцтової кислоти – «вивергається піна»).
 Гаррі: Друзі, ви, напевне,  знаєте, що символом мудрості і здоров’я є тварини яких я зараз начаклую (виконую дослід «Фараонові змії»). (Техніка виконання досліду: на одну таблетку сухого спирту положити  9 таблеток кальцію глюконату і запалити спирт- з таблеток виповзають продукти згорання глюконату  кальію ніби змії.)
Учитель. За допомогою цих дослідів можна довести, що можливості хімії справді великі й знання цього предмета, його законів допомагають творити дива.
Ми вам бажаємо бути здоровими, розумними і щасливими.
Рон:  І на завершення програми
           Ми, друзі, вам сказати хочемо:
           Якщо ви ще не переконалися досі,
           Що хімія — наука із наук,
                  Герміона: Велична, таємнича, загадкова,
                   В користуванні нам дає
                   Мільйони речовин чудових!
      Гаррі:   Хімію вивчай охоче –
                    І в халепу ти не вскочиш.
                    Будеш знать про неї все, - 
                    Вона користь принесе!
Вчитель:Дякуємо за увагу! Нашу подорож завершено, героям час повертатись . Щасливої дороги! Допобачення.


Немає коментарів:

Дописати коментар